MBOscrum in de praktijk: plannen & begeleiden met effect
MBOscrum in de praktijk Plan, begeleid en groei samen – met structuur, autonomie en coaching als basis. Positief, Pro-actief, Professioneel

MBOscrum in de praktijk: plannen & begeleiden met effect
Maak van plannen en begeleiden een gezamenlijk leerproces waarin studenten én docenten groeien.
Doel van de training
In deze training maken docenten en onderwijsteams kennis met MBOscrum als krachtige didactische methode om onderwijs te plannen, begeleiden en differentiëren. Je leert hoe je onderwijs zo organiseert dat studenten vanaf dag één actief meedenken, plannen en reflecteren. Daarbij werken jullie als team aan coachingvaardigheden, rolverdeling en het invoeren van ritmes die werken voor studenten én docenten.
Wat ga je leren?
- Begrip van de kernprincipes van MBOscrum: structuur (Warming Up – Sprint – Cooling Down), iteratief werken en focus op leerproces in plaats van product.
- Hoe je onderwijsprojecten opdeelt in beheersbare sprints, met duidelijke doelen, iteraties en feedbackmomenten.
- Rollen en verantwoordelijkheden binnen MBOscrum — voor docent, student, coach en scrummaster.
- Technieken voor planning, voortgangscontrole (zoals burndown charts), retrospectives en continu verbeteren.
- Coachingvaardigheden en begeleidingstechnieken om studenten te helpen hun eigen leerproces te sturen.
- Hoe je differentiatie toepast in een MBOscrum-model, zodat studenten vanuit hun initiatief en behoefte kunnen werken.
- Praktische implementatie: logistiek, organisatie, LMS-integratie, teamafspraken, communicatie en verandermanagement.
Trainingsstructuur / modules (voorbeeld)
Module | Inhoud & praktijk |
---|---|
1. Introductie & visie MBOscrum | Waarom MBOscrum? Wat betekent het voor onderwijs, de rol van docent en student? Theorie achter MBOscrum — inspiratiebronnen zoals de zelfdeterminatietheorie. |
2. Structuur en ritmes: Warming Up, Sprints, Cooling Down | Wat gebeurt er in de warming-up? Hoe bepaal je sprintdoelen? Praktijk: ontwerp een sprintplanning voor een module. |
3. Rollen, planning & voortgang | Verantwoordelijkheden in de rolverdeling. Tools: backlog, burndown charts, standups. Oefening: samen een sprint backlog maken. |
4. Begeleiden & coachen in het MBOscrum-proces | Coachende gespreksvoering, feedback, interventies bij stagnatie. De docent als facilitator in plaats van autoriteit. |
5. Differentiatie & autonomie | Hoe geef je ruimte aan studenten om keuzes te maken, binnen duidelijke sturing? Werken met ondersteuningsbehoeften (zoals extra hulp of uitdaging). |
6. Reflectie & continue verbetering | Retrospectives: wat ging goed, wat niet, wat doen we anders? Plan maken voor volgende iteratie of periode. |
7. Implementatie in jouw context | Praktisch: rooster, software / LMS, communicatie met stakeholders. Uitdagingen en valkuilen bij invoering. Resultaat: plan voor pilot of eerste fase in de praktijk. |
Waarom je deze training wilt volgen
- Je maakt de stap van ad-hoc planning naar een transparant, cyclisch en effectief onderwijssysteem.
- Studenten krijgen meer autonomie, verantwoordelijkheid en inzicht in hun leerproces.
- Docenten werken samen als team en richten zich meer op coaching dan op taakuitvoering.
- Je voorkomt dat differentiatie onwerkbaar wordt en creëert hanteerbare structuren.
- Door reflectie en iteratie groeit je onderwijs stapsgewijs en duurzaam.
Voor wie is deze training?
- Docenten en coaches in het MBO die willen werken met projectmatig leren of praktijkopdrachten.
- Onderwijsteams die willen overstappen naar een leerlinggestuurde, motiverende methodiek.
- Instellingen die differentiatie als kans, niet als last, willen inzetten.
- Teams die op zoek zijn naar structuur, duidelijkheid en werkbaar maatwerk in hun onderwijsorganisatie.
Trainer(s)
Niels Rook
Michel Verbruggen
Prijs
Op aanvraag
Locatie
N.v.t.
Datum
N.v.t.